نگاهی به بازی های ایرانی : روایت گر دفاع مقدس

نگاهی به بازی‌های دفاع مقدسی

بسم الله الجبار القهار

"مسیرعشق، زیرصفر” که در سبک ماجرایی ساخته شده است، شاید موفق‌ترین بازی ساخته شده با موضوع دفاع مقدس محسوب می‌شود.
گروه جنگ نرم مشرق - پس از گذشت بیش از بیست‌ و پنج سال، از یکی بزرگ‌ترین اتفاقات مهم کشور مادری‌مان ایران، یعنی هشت سال جنگ تحمیلی، آثار هنری بسیاری در حوزه‌های مختلف برای پاسداشت و ادای دین به این رویداد بزرگ تولید و عرضه شده است. آثار بسیاری که بیش‌تر از زاویه دید هنرمندان به آن رویداد مهم و تاریخی روایت شده و کمتر به بطن ماجرای جنگ پرداخته است.
در هنرهای تجسمی، رمان و داستان، موسیقی و سینما این آثار از نظر کمیت در سال‌های گذشته خوب ولی همچنان از نظر کیفیت با سطح جهانی آثار هنری فاصله‌ی بسیار دارد. اگر این نگاه را در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی(کامپیوتری) بیاندازیم، به دلیل نوپا بودن این حوزه در کشورمان متوجّه خواهیم شد، از هر دو منظر کمّی و کیفی این حوزه مغفول مانده است.
در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بازی‌های تولید شده با موضوع دفاع مقدس بپردازیم و روند تولید آثار در این حوزه را با مدل تفاوت‌های جنگ نرم و جنگ سخت معرفی کنیم.
بازی‌ها
ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی از سال 1381 آغاز و با عرضه‌ بازی رانندگی در تهران در سال 1382 و فروش بسیار خوبی همراه شد. از همان ابتدا بازی‌هایی با موضوع جنگ ایران و عراق و هشت سال دفاع مقدس ساخته شد. یک از این بازی‌ها بازیِ والفجر 8 نام دارد.
 

والفجر 8

عملیات والفجر 8 از موفق‌ترین و مشهورترین عملیات‌های نظامی ایران در طول 8 سال دفاع مقدس محسوب می‌شود که از موفقیت‌های این عملیات می‌توان به تصرف جزیره " فاو" در خاک عراق اشاره کرد. موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی " تبیان" ناشر و حامی مالی این بازی و با محوریت قرار دادن واقعیت‌های عملیات " والفجر 8 " اقدام به طراحی و ساخت این بازی در سبک استراتژیک نموده است. 
 
 
در این بازی، بازی‌باز می‌بایستی گروهی از رزمندگان را به گونه‌ای هدایت و ماموریتهای متفاوتی را انجام دهد. این بازی با موتور گیم‌میکر ساخته شده که موتوری بسیار ابتدایی محسوب می‌شود و بازی‌ ساخته شده به دلیل ابتدایی بودن از ایرادات بسیار زیادی رنج می‌برد.
این بازی در پنج مرحله اصلی و 16 مرحله فرعی طراحی شده است. بازی‌باز در این بازی نقش رزمنده را دارد که از زاویه‌ی استراتژی از طریق ارتباط با فرمانده گردان تفحص و عملیات، مأموریت‌ها را کنترل می‌کند.
مخاطب بازی می‌بایستی در این بازی با شناسایی مواضع دشمن در منطقه‌‌ی اروند کنار رزمنده‌‌ی خود را با غواصی به عراق رسانده و درگیری آغاز می‌شود.
"حبیب داستانی" تولیدکننده بازی رایانه‌ای «والفجر8» در اظهارنظری بیان کرده: «60 درصد از بازی رایانه‌ای «والفجر8» به صورت مستند طراحی شده است و در طراحی و تولید این بازی رایانه‌ای گروهی از کارشناسان نظامی بر مستند بودن بازی نظارت کرده‌اند».
این بازی رایانه‌ای که در حدود دو سال طراحی‌اش به طول انجامیده و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است. این بازی با قیمتی در حدود 3 هزار تومان در فروشگاه های اینترنتی در دسترس است.
 
 

عملیات انهدام 1 : نبرد فاو

بازی رایانه‌ای سه بعدی "عملیات انهدام" به پیشنهاد آقای حبیب داستانی(سازنده‌ی بازی والفجر 8)، مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی و سفارش «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدّس استان قم» به صورت مشارکتی تهیه و تولید گردیده است. سبک این بازی اوّل شخص تیراندازی محسوب می‌شود.
بازی‌باز در قالب رزمنده‌ای به نام کمیل وظیفه دارد مأموریت‌های مختلف داستان عملیات والفجر هشت را به وسیله‌ی فرماندهان خود انجام دهد. این بازی در پنج مرحله توسعه یافته؛ مرحله اول بررسی اروندکنار و وارد شدن مخفیانه به نخلستان ایران است.
مرحله دوم اروندرود است و که بازی‌باز وظیفه دارد به صورت غواص در این مرحله عملیات شناسایی را انجام دهد و با شنا کردن از سمت رودخانه اروند به سمت ساحل عراق خط نخست دشمن را از بین ببرد. 
 
مرحله سوم بازی معروف به پاکسازی کانال‌هاست و بازی‌باز باید علاوه بر پاکسازی کانال‌ها و از بین بردن سنگرهای دشمن، سنگر فرماندهان، اتاق رادار را هم پاکسازی کرده و خود را به جاده آسفالتی که به سمت شهر فاو کشیده شده برساند.
مرحله چهارم در شهر فاو روی می‌دهد و بازی‌باز وظیفه دارد با ورود به این شهر بندری پس از درگیری به دشمن خود را ابتدا به مسجد بزرگ فاو و سپس به منابع بزرگ نفت برساند.
در مرحله نهایی و پنجم بازی بازی‌باز پس از خروج از منابع نفتی می‌بایست وارد صحرا شده تا دو سایت موشکی بزرگ عراق را منهدم کند و با تانک‌های زیادی از دشمن مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد و وارد کارخانه نمک شود.
به گفته‌ی مسئول پخش و فروش شرکت عصر بازی، «عملیات انهدام» در بین بازی‌های عرضه شده در ایران، دارای سطح گرافیکی خوب و مناسبی است. که به نظر نمی‌رسد این صحبت‌ها واقعیت را بپوشاند. واقعیتی که نشان می‌دهد بازی‌های ساخته شده نظیر این بازی به نظیر نقاشی‌های کودکانه در مقابل آثار هنری هنرمندان روی بوم نقاشی می‌مانند. امّا از وجه دیگر هدف سازندگان در تولید این آثار پسندیده و شایان تقدیر است.

عملیات انهدام2: نبرد خرمشهر

بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» یک بازی اکشن عرضه شده برای کامپوترهای شخصی است. این عنوان دومین بازی از «مجموعه بازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی عملیّات انهدام» است که به شبیه‌سازی دقیق «عملیّات بیت‌المقدّس» یعنی همان «عملیّات فتح خرّمشهر» می‌پردازد.
این بازی دارای 5 مرحله است . برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی عبارتند از:
◊ محیط کاربری آسان، زیبا و متحرّک؛
◊ روایت داستان و علّت وقوع عملیّات به صورت مستند جذّاب پیش از شروع بازی؛
◊ وجود اقلیم‌های مختلف در بازی؛ همچون: نخلستان، رودخانه، صحرا، پاسگاه نظامی، روستا، مرداب، گمرک، ایستگاه‌های راه‌آهن و ...؛
◊ گرافیک زیبا؛
◊ شبیه‌سازی شهر خرمشهر در آن ایّام و نبرد خرمشهر؛
◊ هوش مصنوعی قوی؛
◊ صداگذاری تخصّصی از حیث محتوا و امور فنّی؛
◊ تمام فارسی؛
◊ مطابق با فرهنگ دینی و ملّی؛
◊ تحت بررسی‌های کارشناسی‌های مختلف و مستمر تحقیقاتی، بازی‌نامه‌نویسی، نظامی، گرافیکی، هوش مصنوعی، صوتی، و ...
◊ ذخیره‌شدن نقطه‌ای مرحله‌ها بر اساس عملکرد کاربر؛
◊ پویانمایی‌های میان‌پرده فراوان؛
◊ دوطرفه‌بودن بازی و انجام بازی با هدایت فرمانده؛
◊ قابلیّت تغییر در انواع تنظیمات بازی و قابل اجرا بر روی رایانه‌های مختلف؛
◊ به‌کارگیری عناصر محیطی، طبیعی و بومی فراوان در محیط‌های بازی؛
◊ استفاده از جلوه‌های ویژه گرافیکی؛
◊ هماهنگی کامل با زمان، حالات و فرهنگ هشت سال دفاع مقدّس؛
◊ نوآوری در بخش‌های مختلف مثل نقشه‌ها، روش یافتن مقصدها، و نمایش‌گر وضعیّت کاربر؛
◊ داستان مفهومی منطقی و زیبا؛
◊ قابل ترجمه و ارائه به زبان‌های مختلف جهان.
 
تصاویر

   

 

   
 
 
 
 

شکست حصر

"شکست حصر" نام بازی‌ اوّل شخص دیگری از موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، که در تولید بازی‌های رایانه‌ای نه چندان قوی ید تولایی دارد، می‌باشد.
بازی‌باز در این بازی فضاهای متنوع و زیبایی را تجربه کرده و با استفاده از ادوات مختلف جنگی با دشمن مبارزه خواهد کرد. در داستان این بازی آمده، تعدادی از فرماندهان ایرانی در هتلی در مرکز آبادان در محاصره نیروهای عراقی قرار گرفته و منتظر دریافت نقشه‌هایی برای عملیات شکست حصر آبادان است، هستند. بازی‌باز در مرحله اول بازی نقش سربازی را که باید نقشه‌ها را به هتل و به دست فرماندهان برساند، ایفا می‌کند.
 
مردم تقریباً شهر را ترک کرده در تمام شهر نیروهای عراقی وجود دارند و به نیروهای دشمن برخورد می‌کنیم. در ادامه بازی، بازی‌باز می‌بایست نقش کماندویی ایرانی که همراه با یکی دیگر از هم‌رزمان خود در حومه شهر از هلیکوپتر پیاده می‌شوند تا خود را به شهر برسانند را بازی کند و نقش عملیات را دریافت کند.
 
 

مسیرعشق، زیرصفر

بازی ایرانی "مسیرعشق،زیرصفر” که توسط شرکت رسانا شکوه کویر در سبک ماجرایی ساخته شده است، شاید موفق‌ترین بازی ساخته شده با موضوع دفاع مقدس محسوب می‌شود. این بازی که هنوز به طور رسمی به بازار عرضه نشده است، توانسته در برنامه‌ریزی که برای عرضه در اردوی فرهنگی زیارتی”راهیان نور” داشت به رقم حیرت‌انگیز فروش ۲۰ هزار نسخه برسد که در نوع خود و برای یک بازی ایرانی رقمی بالا محسوب می‌شود.
 
 
 
از نکات جالب این بازی می‌توان به داستان آن اشاره کرد که بعد از دو بازیِ دیگری که به عملیات والفجر می‌پردازند، این بازی هم به عملیات والفجر پرداخته است.
داستان بازی به عملیات والفجر مقدماتی می‌پردازد که طی آن یکی از برجسته‌ترین خلبانان نیروی هوایی یعنی عاصف محمودی با مجموعه‌ای از اسناد بسیار حیاتی به دام عراقیان می‌افتد و هر حرکت دیپلماتیکی شک برانگیز و پر خطر خواهد بود. راه نجات، اعزام یکی از برجسته‌ترین نیروهای تکاور به منطقه است.
این نیرو رسول نام دارد، که باهوش و عاشق کارش است و بدون شک او بهترین گزینه ممکن است. اگر همه چیز بر اساس برنامه‌ریزی پیش رود و خیانتی اتفاق نیافتد او مأموریتش را به درستی به پایان خواهد رساند.
این بازی قرار است توسط شرکت "مدرن" در اواخر اردیبهشت برای کامپیوترهای شخصی در سراسر کشور منتشر شود.
 
مشکلات تولید بازی‌های ویدئویی در ایران
از ابتدای تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران به مصوب سال 1385 توسط شورای انقلاب فرهنگی، بیش از هفت سال می‌گذرد و به عنوان مهم‌ترین نهاد سیاستی و حمایتی در تولید و حمایت از بازی‌ها، این نهاد از ابتدا تا به حال علاوه بر کمبود سیاست‌های درست و صحیح در تولید بازی‌ها که البتّه به دلیل نوپا بودن این حوزه، نمی‌توان ایراد بسیار زیادی هم وارد کرد، از کمبود شدید بودجه رنج می‌برد. بودجه‌ای که در سال ۹۱ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای این بخش درنظر گرفته شده(که در مقایسه با سینما هزینه‌ی ساخت یکی از فیلم‌ها هم نمی‌شود)، در سال 90 تنها ۱٫۵ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شد.
آقای دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در اظهار نظری می‌گوید: "عدم تخصیص بودجه سالانه به بازی های رایانه ای این صنعت را به طور کلی نابود خواهد کرد".
وی با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته به بازی های رایانه ای در سال ۹۱ حدود ۹۰ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد، گفته: "دولت در بودجه پیشنهادی سال ۹۲ به طور کل جدول بودجه بازی‌های رایانه ای را حذف کرده است".
این تصمیم دولت و مجلس بسیار عجیب و غریب است. درست در زمانه‌ای که بازی‌های ویدئویی یکی از پرخرج‌ترین و در مقابل پرسودترین صنایع، با نسبت رشد سرمایه یک به صد و بیست و سه، به شمار می‌رود و تمامی‌ کارگردانان و کمپانی‌های فیلم‌سازی غربی، اعم از دیزنی، فاکس قرن بیستم، دریم ورکز، مترو گلدن مایر، وارنر برادرز و ... به تولید بازی می‌پردازند تا سهمی از این بازار پر سود ببرند، اعضای دولت بدون هیچ کارشناسی بودجه‌ی این حوزه را ابتدا کاهش و سپس قطع کرده اند.
همه‌ این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که سازمان سینمایی و دولت از پروژه‌هایی نظیر "لاله" حمایت می‌کنند که هزینه‌های بیست میلیاردی و با موضوعاتی بسیار ضعیف ساخته می‌شود. بودجه‌ای که با مدیریت مناسب بر آن می‌توان بیش از بیست بازیِ بزرگ و موفق نظیر گرشاسب و سیاوش در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی ساخت.
حتّی اگر توجیه دولت و مجلس برای قطع بودجه، نبود برنامه و ارائه نکردن برنامه توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، این نبود برنامه از اوایل انقلاب در تمامی هنرها نظیر موسیقی و سینما وجود دارد، آیا بودجه‌ این حوزه‌های تقلیل و کاهش یافته؟!
جنگ ایران و عراق که هشت سال به طول انجامید را می توان یکی از بزرگترین حماسه های تاریخ ایران عزیز دانست.جنگی که دفاع مقدس نام گرفت و لقب دراماتیک ترین جنگ تاریخ جهان را به خود اختصاص داد.اتفاقی که خیلی از آن نمی گذرد و پدرانمان از آن خاطره دارند.اما بعد از تمام شدن این جنگ, ایران مانند تمام کشور های دارای حماسه,شروع به تبلیغ حماسه اش کرد و این کار در ابتدا با استفاده از فیلم سازی آغاز شد و ایران در زمینه دفاع مقدس فیلم های زیاد و موفقی ساخت, اما امروزه چیزی تحت عنوان بازی های رایانه ای جای فیلم را در جوانان گرفته و برای بیان ارزش های فراموش شده حماسه ها,کشور ها اتفاقات تاریخی خود را به شکل بازی در می آورند.
اکنون که ایران به طور جدی چند سالی است که بازی سازی را شروع کرده,بیشرین ژانری که به آن توجه شده دفاع مقدس بوده که این باعث نارضایتی برخی بازیباز های شده است که چرا ایران اینقدر به این ژانر تکیه کرده و مانند غرب کمی تخیل به خرج نمی دهد.
حال من از شما می پرسم,ما تا به حال در بازی سازی یک اثر موفق در حوزه دفاع مقدس داشته ایم؟یک بازی ساخته ایم که بازیباز های جهان را با حماسه ملی یمان آشنا کنیم؟خیر.پس باید به بازی سازی در این ژانر بیشتر توجه کنیم تا به هدفمان برسیم.اما سوال دیگری که مطرح میشود این است که چرا کشور های بزرگ در بازی سازی این کار را نمیکنند؟چرا حماسه هایشان به شکل بازی در در نمی آورند و به ساخت بازی های تخیلی با قهرمان های تخیلی می پردازند؟حال من از شما می پرسم,کشور هایی که چند قرن بیشتر از تولدشان نمی گذرد چه حماسه ای دارند؟کدام تاریخی دارند که بخواهند قهرمان های تاریخی داشته باشند؟پس به همین دلیل و فقدان وجود حماسه های تاریخی دست به ساخت بازی های تخیلی می زنند.البته باید بگم به شخصه با بازی های تخیلی مخالف نیستم و اعتقاد دارم ما نیز باید در کنار ساخت بازی, با تکیه بر تاریخ کشورمان, بازی های تخیلی و هیجان انگیز نیز بسازیم; اما وقتی بر خلاف غرب,قهرمان های بزرگی داریم, چرا باید قهرمان های ساختگی داشته باشیم؟اگر کمی به تاریخ درخشانمان بنگریم, چه در دفاع مقدس و چه در زمان ایران کهن, قهرمان هایی را می یابیم که خیلی قهرمان تر و با ارزش تر از شخصیت های تخیلی بوده و کار های بزرگی انجام داده اند و یاد کردن از آنها و ساخت بازی با محوریت این اشخاص, قطعا کار زیبا, ارزشمند و هدف داری خواهد بود.
اکنون قصد داریم یکی از بازی های ایرانی در ژانر دافاع مقدس را معرفی کنیم به نام دوران افتخار (Age of Honor).این بازی سعی دارد با کیفیت قابل قبول, اولین بازی ایرانی در ژانر دفاع مقدس باشد که بتواند جوانان امروز را با ارزش های فراموش شده دفاع مقدس آشنا کند.ارزش هایی که در حال فراموش شدن هستند.
n39413_Poster
دوران افتخار
بازی ایرانی دوران افتخار عنوانی است که از سال 90 توسط شرکت سپاسه فتح پارسه در حال ساخت است و از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی شود و تمام هزینه های ساخت آن توسط شرکت مذکور پرداخت شده است.سبک این بازی اول شخص اکشن می باشد و همان طور که گفته شد,ژانر آن دفاع مقدس است.
این بازی در سومین نمایشگاه بازی های رایانه ای حضور پر رنگی داشت و توانست نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و در کل, نمایش خوبی از خود نشان داد.
دوران افتخار با موتور unity ساخته می شود.
 
.1
داستان
داستان بازی دوران افتخار تا به امروز به صورت کلی بیان شده و گفته شده این بازی در خصوص خاطرات رزمندگان از دو عملیات مرصاد و بیت المقدس است,اما از جزئیات آن چیزی منتشر نشده و برای مطلع شدن از داستان باید منتظر انتشار بازی بود.
 

گیم پلی
همان طور که گفته شد سبک این بازی اول شخص اکشن می باشد و گیم پلی بازی در وسط میدان جنگ رخ می دهد و بازیباز می بایست به کمک یارانش دشمنان را از بین ببرد.افراد خاصی با پیکان قرمز مشخص می شوند و ماموریت بازیباز از بین بردن آن هاست و پیروزی وقتی حاصل می شود که دشمنان به طور کامل از بین بروند.
بازی دوران افتخار شامل گیم پلی های بسیار متنوعی است که این مسئله در تریلر و تصاویر منتشر شده از بازی کاملا مشهود است. در این بازی بازیباز می تواند کنترل انواع وسایل نقلیه جنگی را داشته باشد و تنوع سلاح نیز بسیار خوب است و گونه های اسلحه در این بازی کاملا مطابق جنگ ایران و عراق می باشد.
در کل گیم پلی بازی دوران افتخار جذاب,متنوع و خوب به نظر می رسد که گفته شده شامل 6 مرحله است.
 
6
گرافیک
با توجه به تصاویر و تریلر منتشر شده از این بازی,اگر بخواهیم گرافیک دوران افتخار را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت در کل این بازی از گرافیک بسیار خوبی نسبت به بازی های ایرانی بالاخص بازی های دفاع مقدس برخوردار است و اگر بازی گیم پلی روان و خوبی داشته باشد و باگ فنی زیادی نیز نداشته باشد,می توان گرافیک بازی را قابل قبول دانست و از برخی مشکلات آن چشم پوشی کرد.
اما اگر به صورت جزئی گرافیک این بازی را مورد بررسی قرار دهیم,باید اول به آسمان طبیعی این بازی اشاره کرد که بسیار خوب کار شده و سازندهای بازی, در یکی از مصاحبه هایی که داشته اند اعلام کرده اند که برای طراحی آسمان این بازی بسیار تلاش کرده تا شبیه به شهر های جنوبی کشور باشد.اما گرافیک محیط بازی, در کل قابل قبول است اما ایراداتی همچون طبیعی نبودن زمین دارد که کمتر به جزئیات آن توجه شده است.نکات دیگر گرافیکی بازی در مجموع خوب است و عرض کردم,اگر گیم پلی, روان و خوب باشد می توان گرافیک این بازی را پذیرفت.
 

صداگذاری:
توجه به جزئیات در صداگذاری چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی حائز اهمیت است.در بازی دوران افتخار تقریبا صدای همه چی در نظر گرفته شده و از لحاظ کمی مشکلی ندارد اما از لحاظ کیفی,مقداری نقص دارد,مثلا صدای شکلیک در تمام سلاح ها کمی با صدای واقعی آن سلاح متفاوت است و بسیار ضعیف تر به گوش می رسد.صدا های حرکات کاراکتر همگی در این بازی لحاظ شده و همچنین صدای وسایل نقلیه ای که مورد استفاده قرار می گیرد طبیعی کار شده است.
در خصوص موسیقی بازی هم باید گفت ایرادی چندانی بر آن وارد نیست و کاملا با موضوع, هیجان و مراحل بازی منطبق است.
 

در مجموع می توان به دوران افتخار امیدوار بود که یک اثر موفق باشد و بتواند صحنه هایی از دفاع مقدس را به خانه های ما بیاورد.لازم به ذکر است که ساخت این بازی به اتمام رسیده  و گفته شده توسط خود شرکت سازنده منتشر خواهد شد اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

بازی‌های ویدئویی به عنوان ابزار قدرت نرم

تمامی بازی‌های ساخته شده در داخل از نبود، کارشناسان و افراد وارد به این حوزه رنج می‌برد. این موضوع در بازی‌های ساخته شده با موضوع دفاع مقدس هم دیده می‌شود، که سهم بسیار زیادی هم از این تولیدات دارد.
در میان بازی‌های تولید شده توسط غرب، به عنوان مثال نام بازی ندای وظیفه(Call Of Duty) را همه شنیده‌اند؛ این بازی تا شماره‌ی سوم فقط و فقط به موضوع جنگ‌های جهانی می‌پرداخت. به حدی این بازی پر فروش و مورد استقبال قرار می‌گرفت که دیگر بازی‌های هم سبک نظیر میدان‌ نبرد(Battlefield) هم به موضوع جنگ جهانی می‌پرداخت. تعداد بازی‌هایی که به این موضوع می‌پرداختند به حدی رشد کرد که مخاطب دیگر از این موضوع زده شد و ندای وظیفه موضوع خود را به جنگ‌های نوین تغییر داد و با توجّه به سابقه‌اش در ساخت این سری به پیشرفتی دست یافت، که تا به الان کسی نتوانسته رکورد فروش‌اش را در حوزه‌ی سرگرمی بزند.
نکته‌ مهم در این مثال این است که، بازی‌های شاخص غربی با مبنا و پایه قرار دادن جنگ‌های جهانی علاوه بر توفیق مخاطب و فروش توانستند به رکورد فروش در بین سایر سرگرمی‌ها هم دست پیدا کنند، امّا تولیدات داخلی ما هر چند مسیر را به طور اتفاقی درست انتخاب نموده، امّا در پیشروی و توفیق کاری از پیش نبرده، بلکه نگاه مخاطبین به تولیدات داخلی در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی را نیز نگاه حمایتی کرده، نه نگاه کیفی. چرا که مخاطب امروز فقط برای حمایت بازی‌ها را می‌خرد نه از روی کیفیت بازی‌ها. که در این میان بعضی از مدیران و سازندگان بازی‌ها فکر می‌کنند فروش محصولاتشان به دلیل مرغوبیت این آثار است.
امّا همان‌گونه که در میدان منازعه‌ی سخت، حجم گسترده‌ی نیروها، تجهیزات و مهمات بدون وجود تدبیر، استراتژی و طراحی عملیات بی‌فایده است، نمی‌توان پذیرفت که این حجم گسترده‌ از کنسول‌ها، بازی‌ها و سایر ادوات نرم در اختیار دشمن، بدون تدبیر و استراتژی در حال نفوذ به عمق قلب و ذهن نسل جوانِ ایرانی است.
در مقابل حجم بسیار زیادی از این جوانان نیازمند مهمات و اسلحه‌هایی هستند تا در مقابل دشمن از خود دفاع کنند. فرماندهانی که با چشمانی متحیر به نیروهای در اختیارشان نگاه می‌کنند و مردمان بی دفاعی که در پشت سرشان، بدون آگاهی در حال تلف شدنند.
همین طور باید گفت، افرادی که در جنگ نرم امروز در حال بارگذاری پیام‌های خود بر روی مهمات نرم‌، تا نسلِ آینده‌ی ایران را پرورش دهند، باید علاوه بر دقّت به پیام‌شان، بر این مهمات هم چیره باشند. نسل آینده‌ی ایران بیش‌ از پیش با این هنر- صنعت- رسانه دست به گریبان خواهد بود و اگر مسئولین فرهنگی کشور به فکر جهت‌دهی برای ساخت بازی­ هایی برای جلوگیری از اغوا و در نهایت ارشاد انسان ایرانی نباشند، به ژنرالِ نظامیِ 5 ستاره‌ای می‌مانند که به سلاح­های قدیمیِ جنگِ سخت، دل­خوش کرده و از تکنولوژی‌های روزآمد بی‌خبر است و با این وضع دیر یا زود کشورش را در تصرف بیگانگان خواهد دید.
برچسب‌ها

تا حالا۱ تا نظر داشتیم!

گیم تاژ | Game Taj

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۳۱ شهریور ۹۸
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی